Komu może pomóc logopeda?

logopedaLogopedia jest dziedziną, której znaczenie od niedawna jest dla nas oczywiste. Zmiana podejścia uwidoczniona jest dla przykładu w konieczności zatrudnienia logopedy na oddziale pourazowym. Jeszcze do niedawna nie było takiego wymogu. Zdajemy sobie sprawę z tego, że szybka pomoc w wielu przypadkach jest w stanie znacznie podnieść komfort porozumiewania się z otoczeniem. Kiedy pomoc logopedy jest niezbędna.

Po pierwsze logopeda pracuje z dziećmi…

Po pierwsze logopeda pracuje z dziećmi. Jego praca opiera się na wykryciu wad wymowy. Już w przedszkolach organizowane są tego typu badania. Pozwalają one zdiagnozować problem już u źródeł jego zaistnienia. Dodatkowo przeprowadzane są także badania słuchu, dzięki którym można wykluczyć to, czy dziecko nie potrafi poprawnie mówić ze względu na nie docieranie dźwięków z otoczenia. Następnie logopeda musi dostosować ćwiczenia do potrzeb, tak jak dostosowuje się buty profilaktyczne do odpowiedniej wady stopy. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że tylko i wyłącznie regularne ćwiczenia( także w domu )są w stanie pomóc maluchowi w nauce poprawnej wymowy. Po drugie logopeda pomaga osobom dorosłym, które w wyniku różnych chorób doznały zaburzeń na tle mowy. Schorzeniem, które może pogorszyć zdolność porozumienia się z otoczeniem jest udar mózgu.

Chory wymaga specyficznego podejścia

Chory wymaga specyficznego podejścia i dokładnej diagnozy odpowiadającej na pytanie, który z obszarów mózgu przestał prawidłowo funkcjonować. Czasami choroba na tyle zniszczyła komórki, że do człowieka nie dociera znaczenie przekazu werbalnego. W pracy z taką osobą niezwykle ważna jest szybkość w udzieleniu terapii logopedycznej. Komunikowanie się ze środowiskiem to podstawa naszej egzystencji. Dlatego też praca logopedy powinna być przez wszystkich doceniona.

Praca z logopedą

Mowa jest czynnością psychiczną, ale w dużym stopniu związana jest też z naszym wewnętrznym rytmem i aktywnością. Dlatego w pracy nad nią ważne są metody wspomagające, takie jak rytmika czy rozmaite gry ruchowe. Dziecko najpierw słyszy rytm, potem zaczyna poruszać częściami twarzy, jednocześnie obserwuje ruchy wykonywane przez nauczycielkę. Ćwiczenia ruchu, wzroku i słuchu stymulują także rozwój mowy i w znacznym stopniu zmniejszają ryzyko dysleksji w wieku szkolnym.