Trening czyni mistrza

treningO tym, że trening czyni mistrza, wie każde dziecko w Polsce.
Paradoksalnie jednak, większość z nas w okresie szkolnej nauki nie zwraca uwagi na trening naszego najważniejszego organu, czyli mózgu. To właśnie on odpowiedzialny jest w końcu za naszą zdolność do przyswajania sobie nowej wiedzy, zapamiętywania informacji oraz nabywania nowych umiejętności.

Właśnie ten organ wymaga zatem teoretycznie specjalnego treningu, aby był gotów do pracy na pełnych obrotach. Tymczasem według naukowców, przeciętny człowiek wykorzystuje zaledwie kilka procent pojemności swojego mózgu, pozostała zaś jego część pozostaje nieaktywna w procesie naszego nauczania. Pełne potencjalne możliwości ludzkiego mózgu są oczywiście naukowcom nieznane. Z roku na rok dzięki badaniom mają oni jednak coraz większe pojęcie na temat tego, w jaki sposób wykorzystywać go, aby osiągnąć jak najlepsze efekty. Powstają nowe techniki, które pozwalają na wydobycie tego potencjału. Wśród nich najpopularniejszą jest tak zwana technika szybkiego czytania.

Metody, które wykorzystywane są przy nauce szybkiego czytania (umożliwia ono nie tylko samo przyspieszone czytanie, ale również zapamiętywanie większej ilości przeczytanego tekstu), opierają się z jednej strony na treningu naszych oczu (zwiększanie przez nas podczas czytania efektywnego kąta patrzenia), z drugiej zaś na treningu umysłu, mającym na celu zwiększenie możliwości koncentracji. Inne metody z kolei wykorzystuje się podczas wspomaganego technikami umysłowymi nauczania języków obcych. W technice SITA wykorzystywane są specjalne urządzenia, które opierają się na obecnej wiedzy z zakresu tak zwanej neurotechnologii. Podobne urządzenia stosowane są między innymi przy szkoleniu pilotów wojskowych albo w profesjonalnym sporcie, gdzie bardzo istotna jest umiejętność działania na pełnych obrotach w sytuacjach stresu oraz skrajnego zmęczenia. Czy w przyszłości będą one wykorzystywane powszechnie w szkołach i prywatnych domach? O tym z pewnością przekonamy się za kilkadziesiąt lat.